English Version

ورق ژئوکامپوزیت

در این صفحه اطلاعات کامل ورق ژئوکامپوزیت قابل مشاهده است. برای اطلاع از قیمت ژئوکامپوزیت می توانید با واحد فروش در ارتباط باشید.

ورق ژئوکامپوزیت

ژئوکامپوزیت‌ها دسته‌ای از محصولات ژئوسنتتیک هستند که به دلیل تنوع وسیعی که در طراحی و تولید دارند در طیف گسترده‌ای از کاربردها به ویژه در تاسیسات و زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقاومت در برابر فشار و حرارت دو ویژگی مهم ژئوکامپوزیت‌ها محسوب می‌شود که تقویت معابر و جاده‌ها یکی از کاربردهای اصلی و گسترده آن است. به علاوه قیمت ژئوکامپوزیت‌ در برابر عملکرد چندگانه آن کاملا اقتصادی و به‌صرفه است.

قیمت ژئوکامپوزیت

ژئوکامپوزیت چیست؟

ژئوسنتتیک‌ از دو کلمه ژئو (Geo) به معنای زمین و سنتتیک (Synthetic) به معنای محصول ساخته شده توسط بشر است. این به این معنا است که ژئوسنتیتک‌ها محصولاتی مصنوعی هستند که برای تثبیت زمین استفاده می‌شوند. ژئوسنتتیک‌ شامل هشت دسته می‌شوند که یکی از آنان ژئوکامپوزیت (Geocomposite) است.

این دسته از محصولات به دلیل ماهیت پلیمری که دارند جهت استفاده در زمینی که به دوام بالا نیاز دارد، تولید می‌شوند. در مهندسی عمران اغلب چالش‌ها و مسائل با چندین لایه پیچیدگی در جایی شکل می‌گیرد که به چندین عملکرد متفاوت از چندین محصول مختلف نیاز است. به همین دلیل برای این که بتوان در کاربردهای خاصی و به طور همزمان چندین عملکرد را پیاده‌سازی کرد، طیف وسیعی از ژئوکامپوزیت‌ها در این سال‌ها توسعه و گسترش یافته است.

ژئوکامپوزیت همان طور که از نامش پیداست از ترکیب چندین ژئوسنتتیک یا از ترکیب یک ژئوسنتتیک با مواد دیگر حاصل می‌شود.‌ نتیجه این کار یک کامپوزیت ژئوسنتتیکی است که به دلیل این که چند عملکرد را با یکدیگر ترکیب کرده است، کارایی بالایی دارد. این کار علاوه بر مزایای فنی واضح و آشکاری که دارد، قیمت ژئوکامپوزیت از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. در ژئوکامپوزیت‌ که یک محصول ترکیبی است، دست‌کم کاهش هزینه در نصب را به همراه دارد چرا که چندین مرحله از کار حذف می‌شود و فقط یک محصول استفاده می‌شود.

انواع ژئوکامپوزیت

با توجه به مزایای ژئوکامپوزیت و کاربرد و عملکرد گسترده آن، تنوع ساختاری فراوانی دارد که در ادامه به معرفی مهمترین انواع ژئوکامپوزیت و توضیح درمورد ساختار آن‌ها می‌پردازیم.

کامپوزیت‌های ژئوتکستایل-ژنونت

اگر ژئوتکستایل در یک یا دو طرف یک ژئونت به کار برده شود، یک کامپوزیت‌ ژئوتکستایل-ژئونت حاصل می‌شود که عملکرد جداسازی و فیلتراسیون همیشه انجام می‌شود؛ اما عملکرد زهکشی در مقایسه با ژئوتکستایل‌ها بسیار بهبود پیدا می‌کند. این کامپوزیت‌ها در انتقال شیرابه و رهگیری در سیستم‌های پوششی و انتقال بخار یا آب از زیر لایه‌های مختلف حوضچه‌ها استفاده می‌شود.

کامپوزیت‌های ژئوتکستایل-ژئوممبران

در صورتی که ژئوتکستایل‌ها را در یک سمت یا دو طرف ژئوممبران بتوان لمینت کرد، کامپوزیت‌ ژئوتکستایل-ژئوممبران شکل می‌گیرد که در این حالت ژئوتکستایل‌ها در برابر سوراخ شدن، گسترش پارگی و اصطکاک مربوط به لغزش مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهند.

کامپوزیت‌های ژئوممبران-ژئوگرید

برخی از انواع ژئوممبران‌ و ژئوگرید می‌توانند ساخت یکسانی داشته باشند و از یک ماده باشد. در این صورت آن‌ها را می‌توان به یکدیگر متصل کرد تا یک مانع غشایی غیر قابل نفوذ تشکیل شود که قابلیت مقاومت و استحکام و اصطکاک افزایش‌یافته را دارد.

کامپوزیت‌های ژئوتکستایل-ژئوگرید

اگر یک ژئوتکستایل سوزنی و بافته نشده به یک ژئوگرید وصل شود، کامپوزیت‌ ژئوتکستایل-ژئوگرید ساخته می‌شود که زهکشی درون صفحه را فراهم‌ می‌کند. یکی از کاربردهای کامپوزیت‌های ژئوتکستایل-ژئوگرید این است که زهکشی داخلی خاک‌های پراکنده با نفوذپذیری کم، برای دیوارها و شیب‌های تقویت شده، استفاده شود.

کامپوزیت‌های ژئوتکستایل-ژئوگرید

موارد استفاده از ورق ژئوکامپوزیت

کاربردهای اصلی ژئوکامپوزیت را می‌توان در پنج عملکرد جداسازی (Separation)، تقویت (Reinforcement)، غربالگری یا فیلتراسیون (Filtration)، زهکشی(Drainage) و مهار (Containment) خلاصه کرد. یکی از دلایل منطقی بودن قیمت ژئوکامپوزیت‌، کاربردهای گسترده آن است که در ادامه برخی از موارد استفاده از ورق ژئوکامپوزیت را شرح می‌دهیم.

  1. در زیرساخت‌های بزرگراه‌ها و جاده‌های کوچک و بزرگ به کار برده می‌شود.
  2. در طراحی و ساخت انواع موج شکن می‌توان استفاده کرد.
  3. جهت ساخت جاده‌هایی که مقاوت بالایی برای عبور خودروهای فوق‌ سنگین دارند.
  4. عایق‌سازی و ایزولاسیون استخرهای نگهداری آب و پرورش آبزیان، مخازن آب، کانال‌های انتقال آب و دریاچه‌های مصنوعی به وسیله ژئوکامپوزیت‌ها صورت می‌گیرد.
  5. در عایق‌سازی و ایزولاسیون سازه‌های بتنی زیرزمینی مانند مترو و تونل‌های زیرزمینی استفاده می‌شود.
  6. جهت تقویت کردن پایه خاکریزها در مقابل انفجار و گلوله می‌توان استفاده کرد.
  7. برای پروژه‌های نفتی، گازی و پتروشیمی مناسب است.
  8. جهت حفاظت از دیوارهای ساحلی استفاده می‌شود.
  9. برای جلوگیری از سوراخ شدن ژئوممبران می‌توان به عنوان یک محافظ از آن استفاده کرد.
  10. مناسب برای پایدار کردن خاک‌هایی که نفوذناپذیر هستند.
  11. جهت تقویت کردن بسترهای ذخیره‌سازی به کار گرفته می‌شود.

مزایای ورق ژئوکامپوزیت

فلسفه اصلی این که مواد ژئوکامپوزیت ساخته شد، این بود که اجرای برخی از برنامه‌ها به روش بهینه‌ای انجام شود که یکی از این اهداف کاهش هزینه‌ها بود. امروزه با توسعه و گسترش در طراحی و تولید انواع محصولات ژئوسنتتیکی مانند ژئوکامپوزیت‌ها، رسیدن به اهداف اولیه آسان‌تر شده است.

در واقع در اجرای یک پروژه، قیمت ژئوکامپوزیت بسیار پایین‌تر از آن برآورد می‌شود تا این که کاربردهای متفاوت را با استفاده از محصولات مختلف عملی کرد. در ادامه به دیگر مزایای آن اشاره می‌کنیم.

  1. به طور جداگانه به ژئوتکستایل نیاز نیست.
  2. در فرآیند نصب کیفیت، سرعت و دقت بالا می‌رود.
  3. ژئوکامپوزیت تمام خواص ژئوممبران و ژئوتکستایل را به صورت کامل دارد.
  4. نسبت به ژئوممبران مقاومت بیشتری را از خود نشان می‌دهد؛ چرا که هسته اصلی آن ژئوتکستایل است.
  5. به دلیل کوتاه شدن فرآیند، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.
  6. از HDPE و LLDPE به عنوان لایه عایق می‌توان استفاده کرد.
  7. نسبت به دیگر محصولات ژئوسنتتیک حمل و نقل راحت‌تری دارد که در نتیجه هزینه‌های انتقال آن کاهش پیدا می‌کند.
  8. از ورود آلاینده‌ها به محیط جلوگیری می‌کند که از این نظر برای محیط زیست یک گزینه مطلوب است.
  9. گاهی نصب آن نیاز به نصاب حرفه‌ای ندارد و آسان است.

معایب ورق ژئوکامپوزیت

با وجود استفاده گسترده از ژئوکامپوزیت‌ها به دلیل مزایای متنوع و گسترده‌ای که دارد؛ نمی‌توان معایب آن را نادیده گرفت. البته ممکن است خریداران و مشتریان قیمت ژئوکامپوزیت را یکی از نکات منفی تلقی می‌کنند در حالی که با توجه به کارکرد آن مقرون به صرفه است. با این حال می‌توان یکی از دلایل توسعه ورق ژئوکامپوزیت را رفع مشکلاتی که در گذشته بوده است دانست. در ادامه به چند مورد از عیوب ورق ژئوکامپوزیت اشاره می‌کنیم.

  • جهت جابه‌جایی، ذخیره‌سازی و نصب ورق ژئوکامپوزیت باید استاندارداردهای لازم توسط کنترل کیفیت انجام شود.
  • در برخی شرایط خاص و غیرعادی امکان گرفتگی ورق ژئوکامپوزیت وجود دارد.
  • جهت عملکرد طولانی ورق ژئوکامپوزیت باید مانند دیگر محصولات ژئوسنتتیکی با استفاده از فیلترها، غربال‌کننده‌های UV و افزودنی‌های متناسب مانند آنتی‌اکسیدان‌ها تضمین شود.

قیمت ژئوکامپوزیت

قیمت ژئوکامپوزیت مانند اکثر محصولات تولیدی در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته است؛ چرا که تحت تاثیر نوسانات بازار ارز بوده است. به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان قیمت‌های ژئوکامپوزیت را روزانه یا هفتگی اعلام می‌کنند. شرکت فرنام بسپار که یکی از تولیدکنندگان ورق ژئوکامپوزیت است، از این قاعده مستثنی نیست به طوری که خریداران و مشتریان جهت استعلام قیمت ژئوکامپوزیت در تهران می‌توانند با تماس از آخرین تغییرات باخبر شوند.

خرید ژئوکامپوزیت

فرنام بسپار، تولید کننده ژئوکامپوزیت

شرکت فرنام بسپار از سال ۱۳۶۲ فعالیت‌ خود را با ارائه خدمات در صنعت بسته‌بندی آغاز کرده است. این شرکت در راستای رسیدن به اهداف خود گام‌های بزرگی را پیمود تا این که در سال ۱۳۸۷ اولین خط تولید محصولات ژئوسنتتیکی خود را افتتاح کرد. امروزه کارخانه ژئوکامپوزیت فرنام بسپار با تلاش بی‌وقفه کارشناسان و متخصصان به عنوان یک تولیدکننده ورق ژئوکامپوزیت شناخته می‌شود.

به دلیل تنوع محصولات، قیمت ژئوکامپوزیت متناسب با کارایی و عملکرد آن متفاوت است که مشتریان قبل از خرید ژئوکامپوزیت می‌توانند اطلاعات هر محصول را در سایت مطالعه کنند تا انتخابی درست و دقیق داشته باشند.

سوالات متداول

عملکردهای اصلی ژئوکامپوزیت‌ها را نام ببرید؟

عملکردهای ژئوکامپوزیت‌ها شامل جداسازی، زهکشی، تقویت، انسداد و فیلتراسیون می‌شود.

در مقایسه با ژئوکامپوزیت‌ها و ژئوممبران‌ها کدام یک مقاومت بیشتری دارند؟

ژئوکامپوزیت‌ها تمام خواص ژئوممبران‌ها را دارند و چون هسته اصلی آنان از ژئوتکستایل است مقاومت بیشتری نسبت به ژئوممبران‌ها از خود نشان می‌دهند.

اولین و کاربردی‌ترین استفاده از ژئوکامپوزیت چیست؟

از آنجا که ژئوکامپوزیت‌ها دسته‌ای از ژئوسنتتیک‌‌ها به حساب می‌آیند، به دلیل خاصیت پلیمری خود جهت تثبیت زمین و تقویت خاک استفاده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 3 =