مدیرعامل شرکت «فرنام ‌بسپار» با اشاره به دستیابی این شرکت به دانش تولید «سپراتور» مهم‌ترین قطعه باتری مطرح کرد:

ازجمله مشکلاتی که صنعت باتری درگیر آن است، این‌که ۹۵‌درصد اقلام موردنیاز باتری تولید داخل بوده اما سپراتور آن وارداتی است و مواد اولیه آن در کشور یافت نمی‌شود. شرکت فرنام‌بسپار موفق شده این محصول را بومی‌سازی کند، در این خصوص توضیح دهید.

شرکت فرنام‌بسپار یک سازمان تاسیس‌شده بعد از انقلاب است و تلاش کرده کارهایی را انجام دهد که عمدتا در کشور موردتوجه سایرین قرار نداشت. این محصول ازجمله محصولاتی است که در کشور توجه چندانی برای تولید آن نشده بود.

شرکت فرنام‌بسپار با مشاهده قیمت ارزان یکی از محصولات مشابه خارجی با محصول تولیدی خود که قبل از سپراتور تولید شده بود، اقدام به بررسی دلیل ارزانی آن و به نوعی تحقیقات را هدایت کرد. طی بررسی‌ها مشخص شد برخی واردکنندگان در اظهارنامه به جای نام واقعی محصول وارداتی که دارای حقوق گمرکی زیادتری بوده، نام محصول «لایه‌ تبادل‌ یونی» را که همان سپراتور است و حقوق گمرکی پایین‌تری دارد، ثبت می‌کنند. البته به لحاظ عدم تولید آن در کشور حداقل تعرفه گمرکی تعیین شده است اما بازرگانان مذکور با جایگزینی نام محصول وارداتی به‌اسم سپراتور قیمت تمام‌شده را کاهش می‌دهند. همین موضوع موجب آشنایی این شرکت با محصول مذکور شد و انگیزه تولید آن شکل گرفت.

در بررسی‌ها مشخص شد  قبل از ما شرکت دیگری تصمیم به تولید این محصول گرفته و درحال راه‌اندازی تجهیزات بود اما کمی‌بعد طی تماسی، واگذاری آنها را  به این شرکت پیشنهاد کرد. مشاهده شد ادامه اقدامات ایشان با اراده  این شرکت تطبیق دارد بنابراین از پیشنهاد به‌دلیل همسویی با تصمیم قبلی استقبال شد. خریدوانتقال کلیه ماشین‌آلات که  همگی ساخت چین بودند به‌انجام رسید ولی در مراحل راه‌اندازی آنها متوجه شدیم با توان لازم برای تولید محصول فاصله زیادی دارند، پس با استفاده از دانش‌فنی موجود با اجرای تغییرات اصلاحی جامع و لازم این ماشین‌آلات برای تولید محصول با مشخصات موردنیاز آماده شدند.

تولید این محصول برای باتری‌سازان به چه شکل است؟ آیا استاندارد خاصی دارد؟

این محصول نیز مانند سایر محصولات مهندسی، باید دارای مشخصات خاصی باشد که بانظر سازندگان باتری اعلام می‌شود. تولیدکننده این محصول ملزم است با تبعیت از نیاز آنها مشخصات موردنیاز هریک از سازندگان باتری را در محصول درخواستی ایجاد کند. هریک از تولیدکنندگان داخلی، جدول متفاوتی به این شرکت ارائه داده‌اند.

با مطالعه مشخصات تولیدکنندگان خارجی و دریافت مشخصات از سازندگان داخلی متوجه شدیم با تامین تمام مشخصات اعلامی ازسوی آنها در محصول توان جلب رضایت آنها را خواهیم داشت. ولی خواسته سازندگان طیف وسیعی از مشخصات را دربرمی‌گیرد.

بنابراین ما با وظیفه خود آشنا شدیم که باید مشخصات اعلامی ازسوی مشتریان را تامین و تثبیت کنیم. تثبیت این مشخصات به لحاظ ویژگی‌ها،  نیازمند اصلاح و تکمیل  فرآیندهای متفاوت در در تولید محصول است. این امر با طراحی و ساخت سیستم اتوماسیون بسیار دقیق امکان‌پذیر بود که سال گذشته این سیستم‌ها طراحی و اجرا شدند. البته به‌تازگی کار راه‌اندازی آنها نیز به اتمام رسیده است.

در نهایت چگونه توانستید مجوز تولید سپراتور باتری را به دست آورید؟

اجرای طرح‌های توسعه‌ای در تهران محدود به موضوع پروانه بهره‌برداری است. پروانه بهره‌برداری شرکت منطبق با توسعه تولید محصول سپراتور است، بنابراین توانستیم مسئولان را توجیه و پس از دریافت مجوز؛ ثبت‌سفارش برای دو محصول موردنیاز خارجی را دریافت کنیم. بنابراین مشکل برون‌کشوری رفع و هماهنگی لازم برای واردات، با منابع خارجی تکمیل شد.

 درحال‌حاضر شرکت فرنام‌بسپار توانایی عرضه چه میزان سپراتور به شرکت‌های باتری‌ساز را دارد؟

درحال‌حاضر می‌توانیم ۴میلیون‌متر از این محصول را تولید و وارد بازار کنیم. باتوجه به تجربه و کسب آگاهی‌های لازم، توان کافی برای طراحی و ساخت ماشین‌آلات مشابه وجود دارد. درحال‌حاضر ماشین‌آلات ساخت شرکت آماده  بهره‌برداری هستند. بنابراین می‌توانیم روزانه حداقل ۶تن مواد باتری سپراتور را به بازار عرضه کنیم. البته ادامه ساخت ماشین‌آلات بعدی نیز آغاز شده است که از سال آینده به‌تدریج راه‌اندازی خواهد شد و امیدواریم بتوانیم شرایط تولید کل نیاز کشور در سال آینده را ایجاد کنیم.

واکنش باتری‌سازان به خبر تولید سپراتور توسط شما چه بوده است؟

باتری‌سازان در جریان فعالیت‌ ما هستند اما پیگیری‌ها در این‌خصوص به‌دلیل تأمل در اتمام پروژه از جانب ما متوقف شده است. بی‌تردید متقاضیان از محصول سازندگان خارجی استفاده می‌کنند اما  حمایت‌های آنها موجب کمک‌های سازنده‌ای به این شرکت خواهد بود.

به نظر می‌رسد این شرکت به نقطه‌مشترک با آنها رسیده است، تولید این محصول به میزان فوق می تواند بخش قابل‌توجهی از نیازشان را تامین ‌کند. ظاهرا سازندگان باتری سال‌هاست به استقرار روش تامین این محصول از سازندگان خارجی اقدام کرده‌اند، بنابراین برای تعیین روش تامین از داخل به لحاظ برخی ملاحظات خاص فعلا آمادگی ندارند.

برای معرفی شرکت با آنها مذاکره خواهیم کرد و به تدریج خرید داخلی را به جای خرید نهادینه‌شده جایگزین می‌کنیم که در این صورت صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی ایجاد خواهد شد. امیدواریم با صادرات این محصول سهمی از بازارهای خارجی را نیز به‌دست آوریم.

اعلام می‌شود سالانه ۱۰میلیون دستگاه باتری در کشور تولید می‌شود. این مقدار تولید به چقدر سپراتور نیاز دارد؟

این میزان به‌تازگی ازسوی انجمن تولیدکنندگان باتری به انجمن پلیمر اعلام شده و این انجمن هم از انجمن همگن خودروسازان استعلام کرده است. این انجمن نیز نهایتا با مراجعه به شرکت‌های قطعه‌ساز از سوی یکی از آنها که از سابقه فعالیت این شرکت آگاهی داشت، کسب اطلاع می‌کند که در مسیر عکس مراتب از طریق انجمن‌های مذکور به انجمن تولیدکنندگان باتری ارسال شد.

تامین مواداولیه برای تولید این محصول به چه صورت است؟ زیرا درحال‌حاضر تامین مواداولیه برای تولیدکنندگان باتری با چالش‌های بسیاری همراه بوده است.

برنامه‌ریزی، آخرین مرحله از فعالیت این شرکت است که تولید محصول را میسر می‌کند، بنابراین با رعایت ضوابط سازمان‌های دولتی به اجرای آنها می‌پردازیم. البته این کار از مدت‌ها پیش آغاز شد.

پس از شناسایی منابع خارجی برحسب ضوابط آنها با پرداخت کل مبلغ خرید به یک تامین‌کننده خارجی و با دریافت کمک از دو گروه از بازرگانان در خارج کشور نسبت‌ به تامین مواداولیه موردنیاز از تولیدکننده مبدأ اقدام شد ولی پس از سه‌ماه به‌دلیل تحریم‌ها به‌رغم دریافت مبلغ، تولیدکننده از تحویل مواد مورددرخواست سر باز زد و مبلغ دریافتی به این شرکت عودت داده شد.

درنهایت  برنامه‌ریزی متفاوتی پیش‌بینی و اجرا شد. اولین محموله سه‌ماه پیش وارد کارخانه شد و مراحل دوم و سوم درحال تولید است. اعتقاد داریم تولید را پس از ورود مرحله‌سوم و ایجاد تسلسل در امر واردات آغاز کنیم.

چنددرصد نیاز بازار را می‌توانید تامین کنید و قیمت آن در مقایسه با نمونه‌های وارداتی چقدر تفاوت خواهد داشت؟

برنامه‌ای که در فرنام‌بسپار شکل گرفته و در حال انجام بوده، تولید سالانه ۲۰‌میلیون‌متر از این محصول است. با گذر از تامین ماشین‌آلات از مرحله تحقیقاتی و طراحی شبکه اتوماسیون، کنترل مشخصات و استقرار آزمایشگاه مجهز و نهایتا با به‌دست آوردن تکنولوژی و تحمل هزینه‌های سرمایه‌گذاری برنامه‌ای در دست اجرا داریم که قبل از پایان سال ۱۴۰۱ تولید ۲۰میلیون‌متر را محقق کنیم. البته این امر مقدور نخواهد بود مگر اینکه موردحمایت سازندگان باتری قرار داشته باشیم.

امیدواریم با همکاری‌ها، هماهنگی‌ها و حمایت‌های دولتی و همیاری هموطنان گام‌های مشترک سازندگی غنی‌تر در کشوربرداشته شود. شرکت فرنام‌بسپار آگاهی کامل از قیمت محصول ساخت خارج ندارد ولی امیدوار است امکان ارزان‌سازی محصول داخل وجود داشته باشد درغیراین‌صورت ممکن است انگیزه خرید در حد مورد انتظار نباشد.

آیا با تولید این محصول ازسوی فرنام‌بسپار، واردات آن متوقف خواهد شد؟

بله، این اتفاق در پایان سال ۱۴۰۰ رخ خواهد داد. شرکت فرنام‌بسپار موفق به تامین کل نیاز بازار خواهد شد.
شرکت فرنام‌بسپار به صفر رساندن ورود محصولات خارجی را بارها تجربه کرده است ولی متاسفانه دیده می‌شود برخی سازمان‌های مسئول حتی هنگام تکمیل نیاز داخلی بازار، نسبت‌به ممنوعیت واردات محصول اقدامی انجام نمی‌دهند. توقف واردات بستگی به تولیدکننده و مصرف‌کننده داخلی دارد.

اگر این دو گروه همت ملی برای جلوگیری از واردات نداشته باشند، واردات متوقف نخواهد شد. این وظیفه مصرف‌کننده است که برای تقویت توان ملی؛ از خرید محصول خارجی خودداری کند.

ازسوی‌دیگر  تولیدکننده داخلی وظیفه دارد با ارتقا و حفظ کیفیت محصول انگیزه کافی برای خرید کالای داخلی در مصرف‌کنندگان را ایجاد کند. به‌همین‌دلیل شرکت فرنام‌بسپار هم به‌عنوان تولیدکننده، آمادگی دارد از سختگیرانه‌ترین شرایط مشتری استقبال کند تا کار مشترک توقف واردات به سرانجام برسد  و باور ملی به مرغوبیت محصول ساخت داخل ایجاد شود.

ضروری است نظام‌بندی  و مدیریت بر تولید، رعایت استانداردها و ضوابط در سازمان مطبوع و در کشور به الزام تبدیل شود زیرا جلب رضایت مشتری فقط با کسب مهارت تضمین کیفی میسر خواهد بود.

 چه تست‌هایی به‌منظور عرضه این سپراتور به بازار موردنیاز است؟

برخی سازندگان باتری که با آنها تماس داریم، نوع، اندازه موردنیاز و کیفیت تعریف‌شده خود را به ما ارائه می‌دهند. همچنین معیارهایی را که سازندگان خارجی به‌عنوان شاخص کیفی تعیین کرده‌اند شناسایی کرده‌ایم. با تحقیقات آزمایشگاهی توانسته‌ایم مجموعه آنها را تحت‌کنترل قرار دهیم و به‌این‌ترتیب موفق شدیم به نقاط قوت صنعت تولید محصول دسترسی پیدا کنیم. برای مقایسه متغیرها و مقادیر آنها؛ جدولی از سازندگان مختلف این محصول تهیه شده است که همراه با اطلاعات محصول تولیدی شرکت فرنام‌بسپار در اختیار خوانندگان شما قرار می‌گیرد. امیدواریم با مطالعه آن به برخی سوالات احتمالی پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =