نم دادن نمای ساختمان

آب بندی در لغت به معنای بستن راه نفوذ آب یا بهتر بگوییم، نفوذ رطوبت است. منظور از بهترین روش‌های آب بندی نمای ساختمان این است که بتوان با حفظ بهینه‌سازی اقتصادی، بهترین مصالح را انتخاب کرد. طوری که ظریف‌ترین نکات اجرایی در ساختمان انجام شود و آب بندی نمای ساختمان بدون آنکه شاهد کاهش زیبایی جلوه نمای بنا باشیم صورت گیرد. در این مطلب، انواع روش‌های آب بندی نمای ساختمان را بررسی می‌کنیم تا کارایی آن را برای جلوگیری از نم دادن نمای ساختمان بهتر درک کنید.

آب بندی ساختمان چیست؟

نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت بنا است که علاوه بر زیبایی، سبب حفظ ساختمان در برابر سرما، گرما، رطوبت و اثرات اشعه خورشید می‌شود. اگرچه امروزه مصالحی که جهت نماسازی استفاده می‌شود، افزایش چشمگیری داشته است؛ اما در اکثر مناطق با توجه به شرایط جغرافیایی و تاثیرات محیطی استفاده از مصالح مخصوصی مانند آجر، سنگ و غیره رواج یافته است.

نمای ساختمان قبل از هر چیزی باعث زیبایی و هویت می‌‌شود که برای حفظ آن باید در برابر عوامل تخریبی که در محیط وجود دارد، مانند رطوبت و نم دادن نمای ساختمان، گرما و سرما مقاومت بالایی از خود نشان دهد. آب بندی ساختمان به این دلیل انجام می‌شود تا نفوذپذیری نما کاهش یابد، دوام آن افزایش یابد، در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود و تمیزی آن افزایش یابد.

نمای سازه‌ها و بناها به وسیله مواد مختلفی چون آجر، سیمان، سنگ و غیره ساخته می‌شوند؛ ولی به طور کلی آب بندی آنان در چهار دسته عمده رنگ مخصوص آب بندی بنا، چسب پلی اورتان، آبگریز کننده پایه حلال و آبگریز کننده پایه آب قرار می‌گیرد.

بهترین روش آب بندی ساختمان

شاید نتوان دقیقا گفت بهترین آب بندی ساختمان کدام است؛ چرا که در هر ساختمان، با توجه به نوع مصالحی که مورد استفاده قرار می‌گیرد روش خاصی را جهت جلوگیری از نشت آب از نمای ساختمان به کار می‌بندند. در ادامه به مهمترین آب بندی نمای ساختمان سیمانی، کامپوزی، سنگی، آجری و شیشه‌ای می‌پردازیم.

آب بندی نمای شیشه ای

نمای شیشه‌ای به این معنی است که بیش از ۶۰ درصد نمای یک ساختمان شیشه باشد. نمای شیشه‌ای یک عایق خوب در برابر اکثر صداهای محیط است و در برابر مصالح دیگر، دور ریز کمتری دارد. به علاوه امروزه به یکی از نمادهای مدرن تبدیل شده است و بیشتر در ساختمان‌های اداری و تجاری به کار گرفته می‌‌شود. اگر در ساختمان‌های مسکونی از شیشه استفاده شود، اکثرا با نمای سنگ یا ترموود ترکیب می‌شود.

نم دادن نمای ساختمان

آب بندی نمای سیمانی

نماهای سیمانی بر اثر انقباض و انبساطی که در فصل‌های مختلف انجام می‌شود، دچار فرسایش می‌شوند. علاوه بر این میزان جذب آلودگی‌ها توسط نماهای سیمانی زیاد است و شستشوی آنها راحت نیست. آب بندی نمای سیمانی مانع از فرسایش نمای ساختمان در فصول مختلف می‌شود و عمر مصالح استفاده شده افزایش پیدا می‌کند. همچنین از هدررفت انرژی در فضای داخلی ساختمان جلوگیری می‌کند و مانند یک عایق حرارتی مانع از ورود سرما در زمستان و گرما در تابستان به فضای داخلی بنا می‌شود.

دو روش متداول برای آب بندی بنای سیمانی به کمک رزین و تکنولوژی نانو است. رزین می‌تواند استحکام زیادی به بنای ساختمان بدهد و آن را به شکل کامل و درستی عایق کند تا در برابر فشارهای هیدرولیکی و مکانیکی از خود مقاومت نشان دهد.

در سال‌های اخیر استفاده از تکنولوژی نانو گیترش یافته است به طوری که جز سطوح سیمانی در سطوح دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در داخل و خارج ساختمان و بنا می‌تواند اجرا شود‌.

آب بندی نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیتی از دو ورق آلومینیوم و یک لایه پلاستیک پولی اورتان به روش اکستروژن تشکیل شده است. امروزه استفاده از نمای کامپوزیتی در حال افزایش است و دلیل آن را میتوان در مزایایی چون سبک بودن، آسانی در مونتاژ، عایق صدا بودن، تنوع رنگ، مقاومت در برابر آتش‌سوزی، امکان آب‌ بندی نما، سرعت اجرا و عملکرد غیروابسته در هنگام زلزله دانست.

آب بندی نمای کامپوزیتی به این علت صورت می‌گیرد که لاستیکی که در درزهای آن وجود دارد، کارایی خود را از دست می‌دهد که به راحتی نم، رطوبت و آب در آن نفوذ پیدا می‌کند. جهت جلوگیری از این اتفاق می‌توان به وسیله چسبی که در برابر اشعه خورشید و سرمای زیاد مقاومت دارد، آب بندی سازه ها را انجام داد.

آب بندی نمای سنگی

آب بندی سازه ها با نمای سنگی بسیار اهمیت دارد؛ چرا که اگر دقیق و درست انجام نشود امکان شل شدن و افتادن سنگ روی افراد وجود دارد. علاوه بر این، آب بندی نمای سنگی مزیت‌های دیگری دارد که شامل جلوگیری از اتلاف انرژی، پیشگیری از خسارت‌های ناشی از رطوبت، حفظ تمیزی و زیبایی ظاهری ساختمان و پیشگیری از شوره زدن می‌شود. جهت آب بندی نمای سنگی باید ابتدا محل شکستگی و درز کاملا تمیز شود و سپس با استفاده از مواد سیلیکونی و پلی اورتان پر شوند و عایق‌بندی کامل صورت بگیرد.

آب بندی نمای آجری

آجر یکی از با قدمت‌ترین مصالحی است که در معماری ایرانی و اسلیمی به کار رفته است. ویژگی هایی اصلی آجر مانند سازگار با محیط زیست، قیمت مناسب، اجرای آسان، مقاومت بالا، نگهداری راحت و همخوانی با معماری سنتی سبب شده است تا از دیرباز نقش مهمی را در ساختمان‌ سازی ایفا کند.امروزه به سبب پیشرفتی که در تولید آجر شده است، مزیت‌هایی به مواد تشکیل دهنده آن اضافه شده است تا آن را مقاوم‌تر و ماندگارتر کند.

یکی از کارهایی که برای حفظ و نگهداری نمای آجری یک بنا و سازه می‌توان انجام داد آب بندی درست و دقیق آن است.

این حقیقتی است که ایجاد شوره و تاثیر آلودگی روی نمای آجری، سبب کم رنگ شدن آجرها و رنگ‌پریدگی آن می‌‌شود.

جلوگیری از نشت آب از نمای ساختمان

یکی از روش‌های آب بندی نمای آجری به وسیله مواد نانو است. این روش بسیار راحت و روی انواع آجر قابل اجراست.

آب بندی ساختمان با ورق ژئوممبران

ورق ژئوممبران یک عایق از جنس عمدتا پلی اتیلن و با نفوذپذیری تقریبا صفر است. به علاوه در سال‌های اخیر کاربرد ژئوممبران رو به افزایش است؛ چرا که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، نصب راحت و آسانی دارد و مقاومت بالایی در برابر خوردگی حلال‌ها، اسیدها، مواد و مایعات شیمیایی خاص از خود نشان می‌‌دهد. امروزه آب بندی ساختمان به طور مثال آب بندی کف ساختمان و آب بندی ساختمان با ورق ژئوممبران محبوبیت زیادی پیدا کرده است و در حال گسترش است. از مزایای استفاده از ژئوممبران به عنوان عایق ساختمان می‌توان به افزایش مقاومت ساختمان، جلوگیری از ورود آب باران و نم و رطوبت، جلوگیری از ورود انواع آلودگی و جلوگیری از نفوذ سرما و گرما اشاره کرد.

سخن آخر

آب بندی نمای ساختمان فراتر از حفظ و نگهداری جلوه و زیبایی سازه، یک روش هوشمند و ماندگار و دقیق است تا در تغییرات محیطی یعنی نفوذ سرما در زمستان و گرما در تابستان به داخل ساختمان جلوگیری کند و استفاده از انرژی را در داخل بنا به حداقل برساند. امروزه مقاومت ساختمان را با عایق بندی ژئوممبران افزایش می‌دهند یکی از روش های آب بندی ساختمان محسوب می‌شود.

شرکت فرنام بسپار به عنوان یک تولید کننده انواع محصولات ژئوسنتتیک مانند ورق ژئوممبران شناخته می‌شود و در صورتی که بخواهید برای آب بندی نمای ساختمان خود اقدام کنید، می‌توانید روی مشاوره متخصصان این شرکت و محصولات مرتبط فرنام بسپار حساب ویژه‌ای باز کنید.


مقالات جدید :

نحوه آب بندی مخازن آب شرب

روش های مختلف آب بندی تونل

ژئوممبران و کاربردهای آن

بهترین روش و مواد آب بندی استخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 17 =