آب بندی تونل

آب بندی تونل از حساسیت بالایی برخوردار است از این رو نیاز است انتخاب روش آب بندی تونل را با دقت بالایی انجام دهید. در ادامه، به بررسی این که آب بندی تونل چیست و همچنین معرفی انواع روش آب بندی تونل می‌پردازیم.

آب بندی تونل

اگر بخواهیم نگاهی بهتر و دقیق‌تر به تونل‌ها که بخشی از مجموعه راه‌ها و جاده‌ها را تشکیل می‌دهند بیندازیم، با یک مجموعه بزرگ و رو به رشدی روبه‌رو می‌شویم. در واقع بخش اعظم این مجموعه را مسیرهای زیرزمینی جهت تردد قطارهای پرسرعت و متروها تشکیل داده است. بنابراین حفاظت و نگهداری این مجموعه بسیار اهمیت دارد؛ چرا که اولا، هزینه‌ بالایی جهت حفاری و ساخت آن بر عهده دولت‌ها گذاشته شده است و هر مشکل و ایرادی هزینه بالایی را به بار می‌آورد. ثانیا، پیچیدگی زندگی شهری و گسترش شهرها باعث شده است تا وابستگی زیادی به سیستم‌های زیرزمینی وجود داشته باشد که اختلال کوچکی در آن، مجموعه زیادی از افراد را دچار مشکل می‌کند.


برای استعلام قیمت ژئوگرید با فرنام بسپار تماس بگیرید


تمام این دلایل گفته شد تا اهمیت حفظ و نگهداری تونل‌ها به خصوص آب بندی‌ آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد. اکثر تونل‌ها سازه‌های بتنی هستند و عمدتا در معرض آب‌های جاری و آب‌های زیرزمینی قرار دارند و در صورت عدم عایق بندی دقیق آن‌ها، مشکلات بسیار جدی را به بار می‌آورند. به همین دلیل آب بندی تونل‌ها از دو وجه خارجی و داخلی انجام می‌گیرد.

روش های آب بندی تونل

روش آب بندی تونل با ورق ژئوممبران، تزریق فوم و رزین، عایق‌های مایع، عایق‌های پانلی، پوشش اپوکسی و بتن آب‌بند انجام می‌شود که در ادامه به مزایا، معایب و کاربرد هر یک می‌پردازیم.

روش آب بندی تونل

ژئوممبران‌ها در انواع مختلف پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)، پلی اتیلن با چگالی پایین (LLDPE)، پلی اتیلن با چگالی بسیار پایین (VLDPE)، ،پلی اتیلن پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن کلروسولفونات (CSPE) و پلی پروپیلن انعطاف‌پذیر (FPP) طراحی و ساخته می‌شوند.

  • مزایا: نصب راحت و سریع، مقاوم در برابر آسیب‌پذیری هیدروکربن‌ها، بسیار مقاوم در محل اتصال، قابلیت جدا کردن بخش پاره شده، مناسب جهت فشار هیدروستاتیک بالا، تکنولوژی پرکاربرد؛
  • معایب: قابل اشتعال، بدون تغییر در طول، خود ترمیمی ندارد.
  • کاربرد: آب بندی تونل‌ها، سازه‌های زیرزمینی؛

جهت آشنایی بیشتر با کاربرد ژئوممبران کلیک کنید.


تزریق فوم آب‌ بندی و تزریق رزین آب‌ بندی

در عایق‌بندی درزها و ترک‌های بتنی یکی از محصولاتی که کاربرد فراوانی دارد؛ مواد پلی اورتان یا پلی یورتان هستند. این مواد به دو شکل تزریق فوم آب‌ بندی و تزریق رزین آب‌ بندی به کار گرفته می‌شوند. مزیت تزریق رزین نسبت به فوم به دلیل مقاومت، چگالی نسبی و انعطاف‌پذیری بالای آن است. در تزریق فوم آب بندی، باید مواد پلی یورتان را با آب ترکیب کرد ولی مزیت آن نسبت به رزین این است که در محیط مرطوب می‌توان آن را استفاده کرد. در ادامه به مزایا، معایب و کاربرد آن به صورت خلاصه اشاره می‌کنیم.

  • مزایا: سرعت بالای اجرا، بادوام، مقاومت بالا در برابر خوردگی، امکان اجرا در دو وجه داخلی و خارجی تونل؛
  • معایب: نیازمندی به نیروی متخصص و ماشین آلات پیچیده؛
  • کاربرد: آب بندی تونل‌ها، سازه‌های زیرزمینی، دیوارهای حائل، پارکینگ‌ها، شمع‌های دریایی، اسکله‌ها، سدها و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب؛

عایق‌ های مایع آب‌بندی

عایق‌های مایع عمدتا از ترکیبات قیر، لاستیک و پلیمر تشکیل شده‌اند و معمولا به صورت گرم اجرا می‌شوند که باید از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی مخصوص استفاده کرد. همچنین ممکن است که در نصب این نوع عایق‌ها به قالب‌بندی نیاز باشد. در ادامه به مزایا، معایب و کاربرد آن به صورت خلاصه اشاره می‌کنیم.

  • مزایا: کاملا چسبنده و قابل نفوذ در تمام درزها و شکاف‌ها، قابلیت نصب در صفحات افقی، ایجاد یک محیط یکپارچه؛
  • معایب: نیاز به تجهیزات نصب، نیاز به سطح کاملا خشک، نامناسب برای سطوح عمودی، آسیب‌پذیر در مقابل هیدروکربن‌ها؛
  • کاربردها: آب بندی تونل‌ها، سازه‌های زیرزمینی؛

عایق ‌های پانلی

صفحات بنتونیت صفحاتی هستند که در صورت قرار گرفتن در معرض آب، متورم می‌شوند و یک عایق که ضد آب است را به وجود می‌آورند. عایق‌های پانلی در واقع بر اساس استفاده از صفحات بنتونیت عمل می‌کنند.

  • مزایا: سطح صاف، نصب راحت و سریع، مقاوم در برابر حملات هیدروکربن‌ها؛
  • معایب: عدم تورم در آب شور، نیاز به سوراخ‌کاری در نصب، سیستم بدون تغییر در طول؛
  • کاربردها: آب بندی تونل‌ها، سازه‌های زیرزمینی؛

سیستم پوشش اپوکسی

سیستم پوشش اپوکسی به استفاده از ترکیبات اپوکسی به عنوان رنگ یا پوشش که حاصل واکنش شیمیایی بین رزین اپوکساید و هاردنر پلی آمید است، گفته می‌شود. این روش باعث می‌شود تا اپوکسی مایع به یک جسم جامد سخت و ماندگار تبدیل شود که خواص مکانیکی آن بسیار بالاتر از پوشش‌های تک جزئی است. همچنین مواد برای سیستم اپوکسی به وسیله دستگاه افشانه می‌شوند.

  • مزایا: بدون درز و ترک، بدون نباز به قالب‌بندی، اجزا نسبتا آسان؛
  • معایب: بدون تغییر در طول، نقطه اشتعال پایین، بخارات سمی، سطح زیرکار کاملا تمیز و خشک؛
  • کاربرد: پل‌های راه آهن، آب بندی تونل‌ها، سازه‌های زیرزمینی؛

زهکشی تونل


محصولات ژئوسنتتیک،بهترین انتخاب برای پروژه‌های شگفت‌انگیز


بتن آب بند

اگر به بتن معمولی در حال ساخت، مواد افزودنی خاصی اضافه شود که آن را در برابر آب نفوذ ناپذیر کند، بتن آب بند گفته می‌شود. این مواد افزودنی روی عمر بتن و خواص مکانیکی آن تاثیری ندارد و حتی در برخی موارد باعث استحکام و مقاومت آن می‌شود.

  • مزایا: در برابر نفوذ اکثر سیالات مقاوم، بدون درز و ترک؛
  • معایب: حساس نسبت به برخی مواد شیمیایی، بدون تغییر در طول، خاصیت خودترمیمی ندارد؛
  • کاربرد: آب بندی تونل‌ها، سازه‌های زیرزمینی؛

پارامترهای مهم در انتخاب روش آب بندی تونل

در سیستم آب بندی تونل فاکتورها و پارامترهای مهمی دخیل هستند که در ادامه به صورت خلاصه مهمترین آنان را نام می‌بریم.:

  1. نوع سیستم آب بندی تونل چگونه است.
  2. پایین‌ترین عمق سازه چند اندازه است.
  3. بعد از ساخت، بالاترین سطح آب زیرزمینی چه اندازه است.
  4. شرایط محیطی مانند PH آب، مواد شیمیایی، هیدروکربن‌ها و غیره چگونه است.
  5. سهولت و هزینه ساخت چه میزان است.
  6. نوع حفاری تونل به چه صورتی است. مانند دستی، TBM, Cut &Cover

سخن آخر

امروزه تونل‌ها نقش مهمی را در زندگی شهری بازی می‌کنند؛ چرا که بخش اعظمی از حمل و نقل داخل شهری توسط خطوط راه‌آهن زیرزمینی و متروها انجام می‌گیرد. به دلیل جایگاه پر اهمیت آن، آب بندی و زهکشی تونل اهمیت زیادی پیدا می‌کند به طوری که انواع روش آب بندی وجود دارد که ورق‌های ژئوممبران‌ یکی از پرکاربردترین تجهیزات آب بندی سازه ای به شمار می‌آید. شرکت فرنام بسپار به عنوان یکی از تولید‌کنندگان ژئوممبران، گام‌های اساسی در این عرصه برداشته است و در تلاش برای بهتر کردن محصولات خود، متخصصین در این حوزه را به کار گرفته است تا کالایی درجه یک و بادوام به دست مشتریان برسانند.


مقالات جدید :

نحوه آب بندی مخازن آب شرب

بهترین روش های آب بندی نمای ساختمان

ژئوممبران و کاربردهای آن

بهترین روش و مواد آب بندی استخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =