آب بندی روف گاردن

اگر به پشت‌بام بعضی از خانه‌ها توجه کرده باشید، احتمالا فضاهای سبز بسیار جذابی را در دیده‌‌اید. اجرای این فضا روی پشت‌بام‌ها به‌عنوان روف گاردن یا بام سبز شناخته می‌شود؛ اما اجرای این چنین پروژه‌ای کار آسانی نیست و باید آن را به‌صورت خیلی دقیق انجام داد. یکی از بخش‌های حساس آن، آب بندی روف گاردن است؛ چراکه اگر به درستی انجام نشود، باعث نم و حتی نفوذ آن به داخل ساختمان می‌شود. برای عایقکاری روف گاردن از موادی مختلفی استفاده می‌شود؛ یکی جدیدترین مواد استفاده از ژئوممبران است که مزایای بسیاری زیادی به همراه دارد.

در این مقاله قصد داریم به نحوه عایق بندی روف گاردن و بپردازیم. در ادامه ضمن معرفی مزایای پشت‌بام‌ روف گاردن به مراحل انجام آب‌بندی آن و همچنین مزیت‌های استفاده از ژئوممبران خواهیم پرداخت؛ پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

استفاده از روف گاردن چه فوایدی دارد؟

استفاده از روف گاردن مزیت‌های بسیار زیادی را به همراه دارد. علاوه‌بر به زیبایی خاص که بام سبز به خانه و محل زندگی شما می‌بخشد، می‌توان چندین مزیت دیگر برای آن نام برد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • با محیط زیست سازگار است: اگر شما یک بام سبز داشته باشید، کاملا با محیط زیست سازگار است؛ چراکه با اضافه کردن انواع گل‌وگیاه، اکسیژن بیشتری تولید می‌شود.
  • به راحتی نصب می‌شود: اگر پشت‌بام خانه سطح صاف و ایزوگام سالم داشته باشد، می‌توانید به راحتی روف گاردن را با هزینه مناسب نصب کنید.
  • در برابر اشعه خورشید مقاوم است: روف گاردن از چند لایه مختلف تشکیل شده است؛ معمولا لایه بالایی آن نسبت به لایه‌هایی داخل و پایین، مقاومت بیشتری در مقابل نور خورشید دارد و در نتیجه طول عمر را هم بالا می‌برد.
  • رواناب را کاهش می‌دهد: بعد از اینکه باران می‌بارد، آب حاصل از آن صرف آبیاری گیاهان و سبزینگی موجود در پشت‌بام می‌شود. حتی حجم آب باقی‌مانده در سینی‌های مخصوص تخلیه ذخیره خواهد شد.
  • عایق حرارتی است: استفاده از روف گاردن به عایق‌کاری حرارتی خانه شما کمک می‌کند؛ چراکه از چند لایه مختلف تشکیل شده است. در نتیجه استفاده از این محصول در کاهش مصرف انرژی شما چه در زمستان و چه در تابستان، تاثیرگذار است.
  • در مقابل ضربه مقاوم است: روف گاردن در مقابل هر ضربه‌ای مقاوم است. در‌ صورتی‌که بارش تگرگ بسیار بزرگ اتفاق بیفتد، پشت‌بام شما آسیبی نمی‌بیند و احتمالا تنها گل‌ها و گیاهان موجود در آنجا آسیب ببینند. البته آن‌ها را می‌توان به راحتی جایگزین کرد.
  • ضربه و صدا را می‌گیرد: روف گاردن نه تنها ضربه را می‌گیرد؛ بلکه به عنوان عایق صدا هم کاربرد دارد. همان‌طور که گفته شد این محصول از چند لایه مختلف تشکیل شده است که انتقال صدای بیرون به داخل خانه را کاهش می‌دهد.

بیشتربخوانید: عایق بندی گلخانه 


چرا باید روف گاردن را آب بندی کنیم؟

قبل از ساخت روف گاردن باید سقف خانه را به‌صورت اصولی، آب‌بندی کرد. معمولا در این شرایط از یک لایه مستحکم اما انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود که تحت هر گونه شرایط آب‌وهوایی شدید، خراب نشود. اگر این مرحله به‌درستی انجام نشود، احتمالا در آینده موجب نم‌زدگی و نشت رطوبت خواهد شد و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. پس باید گفت که آب بندی روف گاردن مهم‌ترین مرحله برای اجرای پروژه است.

عایقکاری روف گاردن

تجهیزات لازم برای نصب و اجرای روف گاردن

عایقکاری روف گاردن کار حساسی است که باید آن را افراد خبره انجام دهند. نصب روف گاردن شامل چندین لایه مختلف است که باید همه آن‌ها به صورت قدم‌به‌قدم اجرا شود. برای اجرای هر پروژه، باید پنج لایه مختلف را نصب کرد که در ادامه این لایه‌ها معرفی شده‌اند.

لایه اصلی

اولین لایه، لایه اصلی است که نقش مهمی در آب بندی روف گاردن دارد. در قدم اول از یک لایه عایق ضد آب استفاده می‌شود. در واقع این لایه در مقابل حرارت و سرمای شدید مقاوم است. معمولا این لایه طول عمری در حدود ۲۰ تا ۳۰ سال دارد و حشرات هم می‌توانند به آن نفوذ کنند. حتی لایه اصلی در مقابل اشعه خورشید هم داوم بسیار زیادی دارد و ترک برنمی‌دارد.

لایه محافظ عایق

بعد از اینکه لایه اصلی کار شد، از لایه دوم استفاده می‌شود. این لایه را به‌عنوان محافظ عایق می‌شناسند. همان‌طور که از نام آن مشخص است، لایه محافظ عایق، لایه اصلی را محافظت می‌کند. همچنین این لایه از نفوذ ریشه گیاهان، ضربه‌ها و فشارهای ناشی از ابزارهای باغبانی به لایه اصلی جلوگیری می‌کند. در واقع لایه محافظ به خوبی به عایق می‌چسبد و به‌هیچ عنوان جابه‌جا نمی‌شود.

لایه زهکشی

بعد از اجرای دو مرحله اولِ آب بندی روف گاردن، نوبت مرحله سوم است. این لایه با نام لایه زهکشی شناخته می‌شود. در واقع هدف از آن جمع‌آوری آب‌های خاص از آبیاری و آب باران است. در واقع آب‌ جمع‌شده به طرف محل‌های تخلیه هدایت می‌شود.


بیشتر بخوانید: آب بندی و زهکشی گود ساختمانی 


لایه فیلتر خاک

لایه بعدی، لایه فیلتر خاک است. آب از این لایه عبور می‌کند و این لایه اجازه نمی‌دهد مواد دیگری از آن عبور کنند. همچنین لایه فیلتر خاک، مانع از نفوذ ریشه گیاه به لایه‌های پایین‌ خواهد شد تا به آن‌ها آسیب نرسد.

لایه پوشش گیاهی

آخرین مرحله آب بندی روف گاردن، لایه پوشش گیاهی است. در این لایه از انواع گل‌وگیاه روی پشت‌بام کاشته می‌شود که زیبایی خاصی به آن می‌دهد. در برخی به جای چمن طبیعی از چمن مصنوعی استفاده می‌شود؛ اگرچه این نوع چمن ظاهر نامطلوبی دارد؛ اما به دلیل اینکه به آبیار خاصی نیاز ندارد، نگه‌داری آن آسان‌تر خواهد بود.

مزایای آب بندی روف گاردن با ژئوممبران ها کدامند؟

اگر عایق بندی بام سبز با ژئوممبران انجام شود، از نشت آب به پایین جلوگیری می‌شود. این سیستم به اندازه کافی مقاوم است که در مقابل هر گونه آسیب، صدمه‌ای نبیند و حتی از نفوذ ریشه‌های گیاه جلوگیری می‌کند.

همچنین عایق بام به همیشه در معرض هوادزدگی، باد، باران، آفتاب، برف، یخ و … قرار دارد. در اکثر موارد آب بعد از ۴۸ الی ۷۲ ساعت از این بخش‌ها خارج می‌شود. اگر آب بندی با ژئوممبران انجام شود، امکان عبور آب وجود ندارد. اگر به مزایای ژئوممبران برای استفاده در روف گاردن اشاره کرد، می‌توان مزیت‌های زیر را نام برد:

  • از نفوذ آب جلوگیری می‌کند.
  • در مقابل اشعه نور خورشید مقاوم است.
  • در برابر تغییرات شدید درجه حرارت و شرایط جوی مقاوم خواهد بود.
  • طول عمر بالایی دارد.
  • در برابر نفوذ حشرات و میکروارگانیسم مقاوم است.

عایق بندی روف گاردن

نکات مهم در رابطه با عایق بندی روف گاردن

برای اینکه عملیات آب بندی بام سبز شما درست انجام شود، باید چند نکته ساده و البته مهم را بدانید. در ادامه به پنج نکته مهم در این مورد اشاره می‌کنیم:

  • ماندگاری و طول عمر بالایی داشته باشد: باید از متریال با کیفیت استفاده شود تا طول عمر بالایی داشته باشد. اگر جنس متریال مرغوب نباشد، احتمالا هر چند وقت یک‌بار نیاز به تغییرات است که دردسرهای زیادی دارد. یکی از جدیدترین مواد برای این کار، مواد جدید ژئوممبران است که از کیفیت بسیار خوبی برای عایق کاری برخوردار است.
  • به خوبی ترک‌ها را پوشش دهد: یک عایق خوب باید به خوبی ترک‌های پشت‌بام را پوشش دهد. اگر اینگونه نباشد بعد از مدتی آب به داخل ساختمان نفوذ می‌کند و باعث ایجاد مشکلات بسیاری می‌شود.
  • شیب را در نظر داشته باشید: نباید اجازه دهید در پشت‌بام آب جمع شود؛ پس باید در هنگام اجرای عایق بندی بام سبز، شیب مناسبی ایجاد کنید.
  • مواد آن ضد حریق باشد: موادی که برای عایق‌بندی استفاده می‌شود، باید ضد حریق باشد تا در صورت هرگونه آتش‌سوزی، آتش منتقل نشود.
  • توسط تیم تخصصی انجام شود: آب بندی یک کار کاملا تخصصی است که باید توسط افراد و تیم حرفه‌ای انجام شود. اگر این موضوع را جدی نگیرید، احتمالا در آینده پشیمان خواهید.

سخن پایانی

ایجاد بام سبز یا همان روف گاردن در پشت‌بام خانه می‌تواند بسیار جذاب باشد. این کار علاوه‌بر زیبایی که دارد، مزایای درپی خواهد داشت. اجرای یک پروژه روف گاردن شامل چند مرحله مختلف است که شاید مهم‌ترین و البته حساس‌ترین مرحله، عایق کاری پشت‌بام باشد. همانطور که توضیح دادیم، آب بندی روف گاردن بسیار حساس است و باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. برای انجام این کار حتما از مواد باکیفیت استفاده شود تا در آینده مشکلاتی برایتان ایجاد نکند. در این شرایط معمولا عایق‌کاری با مواد ژئوممبران پیشنهاد می‌شود. این یکی از جدیدترین موادی است که به بازار عرضه شده است و از کیفیت بسیار خوبی برای پروژه‌های روف گاردن برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 11 =