آب بندی بتن برای افزایش استحکام این ماده و پیشگیری از بروز تخریب آن انجام می‌شود. طی این فرایند، بتن در برابر فشار هیدرواستاتیک، مقاوم‌تر می‌شود و ماندگاری آن افزایش می‌یابد. ما در این مقاله به طور کامل توضیح می‌دهیم که آب بندی بتن چیست و در مورد اهمیت، مزایا و انواع روش‌های انجام آن نیز صحبت خواهیم کرد. لطفا تا پایان این بخش از فرنام بسپار همراه ما باشید.

اهمیت و مزایای سیستم آب بندی بتن کدامند؟

از جمله اهمیت و مزایای سیستم آب بندی بتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهم‌ترین مزیت آن، افزایش مقاومت بتن در برابر فشار آب است.
  • سبب جلوگیری از خورده‌شدن املاح بتن و سیمان توسط فلزات مختلف و آرماتور می‌شود.
  • استحکام بتن را افزایش می‌دهد که به دنبال آن،‌ احتمال ترک‌خوردگی درونی و بیرونی بتن کاهش می‌یابد.
  • منافذ ریز و درشت موجود در لابه‌لای بتن را می‌پوشاند و تراکم آن را افزایش می‌دهد.
  • طول عمر و ماندگاری سازه‌هایی که بتن مصرفی آن آب‌بندی شده است، بیشتر خواهد بود.

کاربرد های آب بندی بتن کدامند؟

به طور کلی هر جا که احتمال نفوذ رطوبت و آب وجود داشته باشد و بر اثر آن، خساراتی به سازه وارد شود؛ آب بندی باید به موقع انجام شود تا بر اثر فشار هیدروستاتیکی، دچار ترک خوردگی نشود. به همین خاطر امروز در ساخت‌وساز انواع استخر، تونل، پل، سد، منازل مسکونی و ساختمان‌های تجاری، مخازن آب و… از این روش استفاده می‌شود.

معرفی انواع روش های اجرای آب بندی بتن

روش‌های آب بندی بتن به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم بندی می‌شود. در روش اولیه، افزودنی‌های لازم جهت افزایش استحکام بتن، در همان مرحله به آن اضافه می‌شود؛ اما در روش ثانویه، پس از ساخت سازه، با تکنیک‌های تزریقی یا پوشش‌دهی سطحی، مقاومت دیواره‌های بتنی افزایش می‌یابد. مسلما روش اولیه بهتر است، چرا که اطمینان از بابت استحکام دیواره‌ها بیشتر می‌شود و احتمال ترک‌خوردگی بتن کاهش پیدا می‌کند.

آب بندی بتن چیست


مطالعه بیشتر: ژئوسنتتیک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟


تفاوت میان بتن آب بند و نم بند چیست؟

تفاوت آب بندی با نم بندی بتن، در این است که طی فرایند نم بندی، بتن در برابر بخار، رطوبت، و آب‌های فشار پایین مقاوم‌سازی می‌شود؛ اما در روش آب بندی؛ بتن به گونه‌ای فرآوری می‌شود که در برابر نفوذ آب‌های فشار قوی هم مقاوم باشد و به اصطلاح نفوذ ناپذیر شود.

معرفی افزودنی های آب بندی بتن

روش‌های مختلفی جهت آب بندی وجود دارد که یک مورد از آن، افزودن مواد چسبنده و مقاوم در برابر آب است. این افزودنی‌ها حین تهیه بتن، به آن اضافه می‌شود و مانع از عبور آب و رطوبت به ساختار آن خواهد شد. این مواد مدل‌های مختلفی دارند که برخی از آن‌ها با استفاده از فرآورده‌های ژئوسنتتیکی تولید می‌شوند و از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند.

کاربرد چسب آب بندی بتن چیست؟

آب بندی بتن با استفاده از چسب مخصوص سبب شده است تا مواد بتنی استحکام بیشتری داشته باشند و ماندگاری آن‌ها در برابر سرما و گرما افزایش یابد. علاوه بر این، چسب مذکور کاربرد دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  • آب بندی مخازن آب: از این محصول در آب بندی سیستم‌های فاضلابی و تانکر آب استفاده می‌شود. همچنین برای تفکیک آب‌راه‌های بارانی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ساختمان سازی: در پروژه‌های عمرانی با استفاده از چسب آب بندی، سازه‌های زیر آبی مختلفی نظیر پشت بام، استخر، برخی از دیوارها و… آب بندی می‌شوند.
  • بتن سازی: در صنعت بتن سازی با به کارگیری چسب‌های آب بندی می‌توان چسبندگی بتن را افزایش داد و میزان ترک خوردگی‌های موجود در ساختار آن را کمتر کرد.
  • ساخت پل و تونل: این محصول استحکام مناسبی در برابر آب و رطوبت دارد، به همین خاطر در صنعت طراحی و اجرای تونل و پل مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از نفوذ آب و رطوبت به ساختار آن‌ها جلوگیری شود.

مطالعه بیشتر: معرفی روش های مختلف آب بندی تونل


معرفی انواع چسب آب بندی بتن

اگر برای خرید چسب آب بندی مخصوص بتن سری به بازار بزنید، با طیف گسترده‌ای از محصولات مختلف با برندهای گوناگون مواجه خواهید شد که هر کدام بسته به سطح کیفی و نوع فرمولاسیون، قیمت‌های متنوعی دارند. بنابراین شاید برای افرادی که تجربه چندانی در این حوزه ندارند، انتخاب از بین مدل‌های مختلف برای اولین بار؛ کمی دشوار باشد. به همین خاطر در ادامه قصد داریم چند مورد از بهترین چسب‌های آب‌بندی بتن را معرفی کنیم و گام موثری در جهت کسب تجربه یک خرید موفقیت آمیز برای شما عزیزان برداریم.

چسب بتن پلی وینیل استات

لاتکس پلی وینیل استات از رزین مصنوعی ساخته شده است و در دو نوع امولسیون‌ناپذیر و امولسیون‌پذیر به بازار عرضه می‌شود. حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که فرق بین این دو مدل چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که چسب PVA امولسیون‌ناپذیر در برابر نفوذ آب، اشعه فرابنفش و ترک‌خوردگی مقاوم است؛ هم‌چنین به دلیل سازگاری بالایی که با سیمان دارد، به عنوان عامل اتصالات هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل، چسب PVA امولسیون پذیر در برخورد با آب نرم و مرطوب می‌شود و به همین خاطر باید در محیط‌هایی از آن استفاده کرد که احتمال نفوذ رطوبت به آن وجود نداشته باشد.

سیستم آب بندی بتن

چسب بتن اکریلیک

لاتکس اکریلیک نوع دیگری از انواع چسب آب بندی برای بتن است که میزان مقاومت و ماندگاری آن بسته به کیفیت مواد سازنده و فرمولاسیونی که دارد، متغیر خواهد بود. این چسب رنگ سفیدِ مایل به شیری دارد و تقریبا نیمی از مواد سازنده آن جامد است. به همین خاطر بافت نسبتا غلیظی دارد و اغلب برای چسباندن بتن جدید به سطح بتن قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ضمن به یاد داشته باشید که برای پیاده‌سازی این ماده روی سطح مورد نظر از غلتک، قلمو یا ماله استفاده می‌شود.

چسب رزین اپوکسی

چسب آب بندی رزین اپوکسی یکی از بهترین متریال‌های موجود در بازار است که طرفداران پروپاقرص زیادی دارد و با کارایی فوق‌العاده و بافت سبک، ماندگاری بتن را افزایش می‌دهد. به همین خاطر این روزها شاهد کاربرد گسترده آن در صنعت ساخت و ساز هستیم و علاوه بر اتصال بتن جدید به قدیمی، حتی برای اتصال بتن به فولاد یا ترمیم آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این حال ناگفته نماند که برخی از چسب‌های رزین اپوکسی شکنندگی بالایی دارند، به همین خاطر حین خرید این محصول باید به فرمولاسیون آن دقت داشته باشید و تولیدات برندی را خریداری کنید که مشتریان قبلی از کیفیت آن رضایت داشته‌اند.

چسب امولسیون

امولسیون لاتکس یکی از بهترین چسب‌های آب بندی بتن است که مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت و پایداری قابل قبولی دارد. البته چسب‌های امولسیون براساس نسبت ترکیبات مواد سازنده به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند و صرفا چند مدل از آن با سیمان سازگار است. به همین خاطر حین خرید لاتکس امولوسیون باید اطلاعات کافی درمورد ویژگی‌های آن به دست آورید تا بتوانید محصولی را انتخاب کنید که پاسخگوی نیازتان باشد.

چسب آب بندی بتن استاک

چسب استاک به عنوان یکی از بهترین مدل‌های چسب آب بندی بتن محسوب می‌شود که بر پایه اکریلیک استایرن است و میزان اسیدیته آن حدود ۳_۸ است. این چسب رنگ سفید مایل شیری دارد و سبب تقویت بافت سیمان می‌شود تا استحکام و ماندگاری آن افزایش یابد. از چسب استاک اغلب برای اتصال لایه‌های بتنی و ترمیم ترک خوردگی‌ها استفاده می‌شود.

چسب بتن استایرن بوتادین

لاتکس آب بندی بتنِ استایرن بوتادین دارای پلیمرهای سازگار با سیمان است و رنگ سفید شیری و بافت غلیظی دارد. این چسب هم مانند سایر مدل‌های معرفی شده، برای چسباندن لایه جدید بتن به سطح لایه قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، برای اتصال لایه‌های بتنی با ضخامت متفاوت نیز کاربرد دارد.


مطالعه بیشتر: آب بندی مخازن آب شرب


استفاده از ژئوسنتتیک ها در بتن و آب بندی آن

به طور کلی بتن ساده دارای مقاومت پایین و ترک‌های متعدد ریز و درشت است که به مرور زمان گسترش یافته است و پس از چند ماه یا یک سال، شاهد ترک خوردگی و فرو ریزش لایه سطحی آن خواهیم بود. به همین خاطر امروزه در فرایند اجرای آب بندی بتن با استفاده از مواد ژئوسنتتیک، بافت بتن را یکنواخت و مستحکم می‌سازند تا در برابر عوامل مخرب، مقاومت بالایی داشته باشد.

همچنین الیاف پیروپیلن یک نمونه از پرکاربردترین مواد ژئوسنتتیکی است که نقش فوق‌العاده‌ای در بهبود خواص دینامیکی بتن ایفا می‌کند و طول عمر آن را افزایش می‌دهد. زیرا این بتن به واسطه الیاف پیوسته و گسسته تقویت شده است و احتمال شکاف برداشتنِ آن بر اثر سرما و گرما کاهش پیدا می‌کند.

اجرای آب بندی بتن


خرید و قیمت محصولات ژئوسنتتیک


جمع‌بندی

در این مطلب از فرنام بسپار توضیح دادیم که فرایند آب بندی بتن چیست و چه کاربردی دارد. همچنین بیان کردیم که با استفاده از چسب آب بندی، می‌توان قدرت چسبندگی ذرات بتن را افزایش داد و در نهایت ماندگاری و دوام آن را بهبود بخشید. امیدواریم مثل همیشه نهایت لذت را از مطالعه این مقاله برده و اطلاعات مفیدی پیرامون موضوع مطرح شده به دست آورده باشید. لطفا شما عزیزان هم تجربیات و نظرات خود را در رابطه با این موضوع، در بخش نظرات با ما و سایر همراهان فرنام بسپار به اشتراک بگذارید. لطفا اگر هنوز سوالی در رابطه با سیستم آب بندی بتن دارید، در همان بخش نظرات مطرح کنید؛ تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =